Zonsopgang in ons onderzoeksgebied de Babbelaar, Lauwersmeer

zondag 15 juli 2007

Zondag 15 juli; Naakt vogelen

Zaterdagavond zit ik met een fles bier achter de pc. Na het checken van wat internetsites is het me snel duidelijk, ik ga zondagochtend richting Camperduin voor een Vale Pijl en dan 's middags bollenveldjes afkijken om te proberen een Lachstern te vinden.

Door diverse oorzaken ben ik zondagochtend later op pad dan ik had gehoopt en verwacht. Als ik op de ring van Amsterdam rij kom ik er achter dat ik mijn verrekijker vergeten ben. Voor het eerst in al die jaren dat ik naar vogels kijk vergeet ik mijn kijker. 'Heb ik 'm echt nodig?' vraag ik me af. Om over te zee kijken gebruik ik mijn telescoop en met niet al te veel gedoe moet ik ook wel al die bollenveldjes kunnen checken zonder kijker. Ik besluit niet terug te gaan, maar vandaag dan maar 'naakt' te gaan vogelen.

Net na Amsterdam gaat de pieper, 2 Vale Pijlen langs Camperduin ! Ik zucht en wens dat ik eerder was opgestaan. Maar, er zitten vogels voor de kust dus dat geeft de burger moed. In Camperduin aangekomen blijkt Nick van der Ham al over zee te kijken, hij heeft de twee Vale Pijlen gezien. Binnen een minuut zie ik een nieuwe jaarsoort, een bijna adulte Jan van Gent (# 289) ! We kletsen wat en ondertussen zie ik nog een aantal Jannen langsvliegen. Voor de rest vliegt er niet veel. Nick houdt het na een uurtje voor gezien en besluit weg te gaan. Met een vloeiende beweging tovert hij ineens een heggenschaar uit zijn rugzak. Ik kijk hem verbaasd aan als blijkt dat hij het gras en het helm voor de observatiepost begint te snoeien.


Nadat Nick is weg gegaan zit ik nog een goed anderhalf uur over zee te kijken. Ik zie Zwartjes, Middelste Zaagbekken en zelfs 2 Bruinvissen langszwemmen. Maar van Vale Pijlen is geen spoor te bekennen. Ondertussen begint het in het zuiden te rommelen en vormen zich donkere luchten boven de zee. Langzaam begint het strand leeg te lopen, veel badgasten houden het voor gezien en gaan richting huis. Als de eerste druppels beginnen te vallen geloof ik het ook wel en pak ik mijn spullen in. Op naar de bollenvelden!

Als ik in de auto stap begint het hard te regenen. In de stromende regen rij ik langs verschillende bollenveldjes en probeer deze af te scopen vanuit de auto. Dit valt niet mee, de ramen beslaan, het regent naar binnen en de lenzen van de telescoop zitten onder de regendruppels. Na een Lachstern-loos rondje besluit ik nog een keer het bollenveld te controleren waar eerder deze dag twee vogels zijn gezien. Ik parkeer de auto in het gras en richt mijn telescoop op het ondergelopen veld. De eerste twee vogels die ik zie zijn twee Lachsterns (# 290)!! Met een grote grijns op mijn gezicht bel ik Remco om hem door te geven dat de vogels weer op het bollenveld aanwezig zijn. Daarna sms ik wat vrienden en probeer ik in de regen een bewijsplaatje te maken. Drie jaarsoorten in twee dagen; da's in het geheel niet slecht!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Peter,
Dagelijks check ik je super blog met verbazing en stiekem wat jaloezie.. ik begon met hetzelfde doel als jij, maar een wat ongunstig voelend schoolleven doen mij de das om. Ondanks dat geen onaardige lijst (268 tot nu toe en nog wat makkelijke te gaan) maar toch wat jaloers op jou... ik ben benieuwd waar het vogelend gespuis binnenkort weer tezamen (moet) komen... haha.. twitchse, tot ziens en keep going! Pieter van Veelen

Anoniem zei

wat ik zocht, bedankt