Zonsopgang in ons onderzoeksgebied de Babbelaar, Lauwersmeer

woensdag 6 juni 2007

Dinsdag 5 juni; Hoe het verder ging

Het is vandaag vijf juni en het totale aantal vogelsoorten in Nederland door mij dit jaar gezien is 278 (gisteren Grote Frapo, Lauwersmeer). Is dit veel? Eigenlijk heb ik geen idee. Het voelt wel als heel erg veel. Ik kan onmogelijk in 1 bericht een compleet overzicht geven van hoe, waar & wanneer ik al die soorten heb gezien en daarom zal ik proberen de hoogtepunten samen te vatten.

Misschien moet ik eerst opschrijven wat ik heb gemist. Voor onderzoek aan Kleine Zwanen zat ik twee weken in Estland. Hierdoor miste ik Dunbekmeeuw, Ringsnaveleend en Waterspreeuw. Voor de laatste twee kwam ik 1 dag te laat terug. Op zaterdag was ik weer in Nederland en de volgende dag waren de vogels letterlijk gevlogen. Verder mis ik de eerder genoemde Grote Tafeleend en vogels die maar 1 avond werden gezien en niet twitchbaar waren (Griel) of op trektelposten (o.a. Roodstuitzwaluw, Lachstern en Duinpieper) overvlogen. Voor de rest ben ik overal heen gegaan en heb - met wat geduld en geluk - alles gezien.

Wat voorbeelden? Op zondag 22 mei zag en hoorde ik de Iberische Tjiftjaf bij Diemen. De dag daarna aan het einde van de middag na mijn werk naar Zeeuws-Vlaanderen getogen en daar de Franklins Meeuw gezien. Op dinsdag na mijn werk naar de Eemshaven gereden voor de Roodkopklauwier (en als goede bonus 3-5 Draaihalzen meegenomen). Op woensdag de Hop van Uddel gezien (luttele minuten voordat het voetbalveld waarop de vogel fourageerde bestormd werd door jonge voetballertjes en de Hop voor altijd uit het zicht verdween) en op donderdag had ik 5 overvliegende Bijeneters op de Steile Bank (deze vogels waren eerder door Aart Vink gezien). Ik heb wel eens slechtere weken...

Het mooie van de maanden mei en juni is dat je na het werk nog het hele land door kan voor een nieuwe soort. Zo deed ik Kleine Vlieg, Ralreiger en Bronskopeend na het werk.

Mijn langste autorit maakte ik afgelopen zondag. Eerst naar de Grauwe Fitis van Westkapelle en daarna via Belgie naar de Orpheusspotvogel van Maastricht. Na een afschuwelijke file (de A2 was dicht vanwege werkzaamheden) reed ik Almere weer binnen met 700 km op de dagteller.

Zijn er nog 'eenvoudige soorten' die op mijn lijst missen? Best wel veel eigenlijk. Wat te denken van Kerkuil, Dwergstern, Strandplevier, Huiskraai en Kuifduiker. Daarnaast heb ik nog geen enkele zeevogel (behalve Zwarte Zee-eend en Zwarte Zeekoet). Dus bijvoorbeeld geen Jan van Gent, geen jagers, Alk of Zeekoet. Hier is nog een aardige inhaalslag te verrichten.

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden hoe het allemaal gaat. Misschien lukt het me niet altijd actueel te zijn en de volgende dag al te berichten wat ik heb gezien (of juist niet heb gezien!) maar ik zal mijn best doen !!!

Geen opmerkingen: